Zanim zaczniemy warto na pewno wspomnieć czym ów współczynnik odrzuceń (WO) jest. Jest to wskaźnik wyświetlany w Google Analytics, który wykazuje procentową ilość pojedynczych odsłon danej strony jak i wizyt po, której użytkownik opuszcza daną witrynę bez dalszego przeglądania. Wniosek nasuwa się bardzo prosty: im współczynnik odrzuceń niższy tym lepiej. W dzisiejszym artykule postaram się opisać w jaki sposób jesteśmy w stanie „namówić” użytkownika do pozostania na naszej stronie aby utrzymać ten właśnie współczynnik na relatywnie niskim poziomie.

Ważne jest aby potrafić odnaleźć rzeczywisty współczynnik odrzuceń. Co jeśli jesteśmy właścicielami strony, która posiada konkretne informacje (dobrze przedstawione – czytelne) i wchodzący użytkownik szybko uzyskuje potrzebne mu dane po czym ją zamyka. Czy coś takiego będzie zwiększało odrzucenia? Niestety tak. Mimo tego, że użytkownik wykonał pożądaną przez nas aktywność (np. zdobył nr. tel.) to będzie on liczony przez Google Analytics jako osoba niejako „niezadowolona” z tego co mu zostało wyświetlone. Dlatego warto mieć na uwadze, że podstrony ze skoncentrowaną ilością informacji mogą nie być opatrzone rzeczywistym WO.
Warto pamiętać też, że WO ma ogromne znaczenie dla stron na, których wykonać trzeba jakieś czynności (wywołujące przejście na inną stronę – np. landing page z formularzem) lub stron zawierających bogaty content (zmuszający użytkownika do pozostania dłużej).

WO pojedynczej strony jest liczony na podstawie wzoru:
( ilość odrzuceń (2070) / ilość odsłon (2424)) * 100% = 85,40%

Staraj się mierzyć i porównywać WO kluczowych podstron, fraz oraz źródeł odwiedzin. Mądrze przeprowadzona analiza oparta na współczynniku odrzuceń oraz wyjść może potwierdzić, że sprowadzasz odpowiednio skoncentrowany ruch na swoją stronę.

Czym różni się współczynnik odrzuceń od wyjść?

Wskaźnik odrzuceń – wskaźnik, który w raportach Treść Google Analytics pokazuje procent wizyt użytkowników, którzy przybyli na określoną stronę docelową i nie odwiedzili żadnej innej podstrony poza tą stroną docelową (jednoodsłonowe wizyty).

Wskaźnik wyjść – wskaźnik, który w raportach Treść Google Analytics pokazuje procent ilości wizyt użytkowników, którzy zakończyli wizytę na określonej podstronie. Procent ten jest określany w odniesieniu do ilości wizyt użytkowników, którzy odwiedzili właśnie tę podstronę.

Na co zwrócić uwagę?

  • Szata graficzna jest ważna
  • Jeżeli Twoja strona nie zrobi dobrego pierwszego wrażenia i nie wzbudzi zaufania użytkownika możesz pozbawić się szansy na zdobycie potencjalnego klienta.

  • Zdobywasz nieprawidłowy typ ruchu na swoją stronę
  • Zdobywanie ruchu, który w żaden sposób nie jest powiązany z Twoimi produktami/usługami spowoduje znaczny wzrost odrzuceń.

  • Posiadasz stronę opartą na Ajax/Flash
  • Bardzo często strony oparte na Ajax/Flash mimo interakcji użytkowników (przeglądanie galerii, video, przechodzenie na podstrony) nie zmieniają swojego adresu przez co Google Analytics nie będzie w stanie zarejestrować działań na stronie. W konsekwencji współczynnik odrzuceń znacznie rośnie.

  • Dostarcz odpowiednią ilość jakościowej treści
  • Tak, wiem jest to kwestia poruszana niemal przy każdym problemie związanym z SEO. Nie ma co się jednak oszukiwać, nie unikniemy tego, że: Content is a king.

  • Dobór odpowiednich fraz oraz podstron do witryny
  • Wysoki współczynnik odrzuceń wynika z nieodpowiedniego doboru fraz, które pozycjonujesz (jeśli mówimy o ruchu z wyszukiwarek). Pozycjonując np. swój sklep na frazę „perfumy sklep” – współczynnik ten wynosi aż 65% a dla frazy zawierającej w sobie nazwę tego sklepu, współczynnik ten to tylko 4,9%. Wysoki WO dotyczy zazwyczaj bardzo ogólnych fraz. Dlatego najlepszym wyjściem jest pozycjonowanie np. 3 niszowych fraz, których poziom trudności jest zdecydowanie niższy a i czas oczekiwania na efekty krótszy.

  • Powiązane/ podobne artykuły
  • Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wyświetlanie powiązanych artykułów / produktów dzięki czemu zmotywujemy jeszcze bardziej użytkownika do przejścia na inna podstronę.

  • Zwróć uwagę na dobre linkowanie wewnętrzne strony
  • Ważne jest aby podczas czytania użytkownik był w stanie przejść z danego artykułu na inną podstronę. Możemy mu to ułatwić poprzez umieszczanie linków np. do poprzednich artykułów w, których poruszaliśmy już daną kwestię i uważamy, że użytkownik może znaleźć więcej informacji w podanym przez nas źródle. Zaangażuje to bardziej użytkownika przez co WO znacznie spadnie. Więcej informacji o linkowaniu wewnętrznym.

  • Staraj się utrzymać dużą szybkość swojej strony
  • Pamiętaj! Szybkość działania Twojej strony ma ogromny wpływ na postrzeganie jej przez użytkownika a co za tym idzie na współczynnik odrzuceń. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.

  • Pamiętaj, że nie jest to kluczowy czynnik do optymalizacji
  • Na koniec należy zapamiętać, że jest on jednym z dziesiątek wskaźników na, który należy zwrócić uwagę ale nie należy popadać w obsesję nad jego unormowaniem. Nie mniej, warto na pewno zwrócić na niego uwagę a jego polepszenie z pewnością pomoże nam w zwiększeniu ilości konwersji.